همه می دانند که آمازون یک ارتش 45000 نفری از ربات های خرده فروشی دارد که جایگزین کارگران انسانی در انبارها می شوند. علاوه بر آن، این شرکت قصد دارد برای سریعتر کردن فرآیند تحویل و کاهش هزینهها، از پهپادهای هوایی استفاده کند. این مقاله به بررسی چگونگی اجرای رباتیک در خرده فروشی توسط فروشگاه های مختلف، تجزیه و تحلیل تجربه آنها و بحث در مورد اینکه آیا پذیرش رباتیک در صنعت خرده فروشی در حال حاضر ایده خوبی است، می پردازد.
سال 2020 برای همه سخت بود، اما فروشگاه های خرده فروشی ضربه مهلکی خوردند. طبق گفته فورچون، بیش از 12000 فروشگاه در بحران کووید ورشکسته شدند. این ویروس کوچک باعث بیکاری میلیون ها نفر شد. با این حال، تجارت الکترونیک رونق گرفت. این بخش از صنعت خرده فروشی در سال های بعد شاهد رشد قابل توجهی بود. اینترنت تنها مکانی بود که مردم در زمان قرنطینه می توانستند خرید کنند.
کارشناسان می گویند که کووید-19 روند دیجیتالی شدن موجود را تسریع کرده است و رقابت را برای فروشگاه های آفلاین سخت تر کرده است. بسیاری بر این باورند که تجارت الکترونیک همان کاری را با فروشگاه های آفلاین انجام می دهد که خدمات پخش آنلاین با Blockbuster Video انجام داد.
بنابراین، ما شاهد رقابت عظیمی بین خرید آنلاین و آفلاین در سال های آینده خواهیم بود.
فناوری روشی را که ما کارهای روزمره خود را انجام می دهیم تغییر می دهد. در این بخش، بیایید در مورد فناوری های جدید برای خرده فروشی صحبت کنیم.
واقعیت افزوده به مشتریان این امکان را می دهد که راحتی خانه خود را با محصولات بررسی کرده و “آنها را امتحان کنند”. همچنین از آن برای کمک به مشتریان برای دیدن مبلمان جدید از طریق تلفن هوشمندشان استفاده می شود تا ببینند آیا در خانه آنها جا می شود یا خیر. فناوری های واقعیت توسعه یافته هر سال محبوب تر می شوند.
در طول چند سال گذشته، مشاغل به اهمیت رباتیک و جایگزینی کارگران خود با ربات ها پی بردند. یک ربات خرده فروشی می تواند عملکردهای مختلفی را انجام دهد: اسکن و ردیابی موجودی، بررسی برچسب های قیمت، پر کردن قفسه های فروشگاه و انجام بسیاری از کارهای دیگر. ما در مورد مزایای رباتیک در خرده فروشی بعداً با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.
فروشگاه های خرده فروشی هرگز مشکلی در جمع آوری داده در مورد مشتریان خود نداشته اند، اما آنها همیشه در تجزیه و تحلیل و استفاده از داده ها برای افزایش فروش با مشکل مواجه بوده اند. تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده آن را تغییر می دهد. با تشکر از این فناوری، مشاغل می توانند در مورد آینده رویکرد داشته باشند. درک رفتار گذشته افراد به آنها کمک می کند تا رفتار فعلی را درک کرده و بر اساس آن عمل کنند.
موتورهای توصیه برای فروشگاه های خرده فروشی مفید بوده اند. این فناوری رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل می کند و محصولاتی را به افرادی که نمی دانند به آنها نیاز دارند پیشنهاد می دهد. با چیزهای هیجان انگیزی که به آنها پیشنهاد می شود، مشتری ترغیب می شود خریدهای بدون فکر انجام دهد. این به کسب و کارها کمک می کند تا از قیمت سبد خرید بالاتر و افزایش رضایت مشتری بهره مند شوند.
آینده پژوهان مدت ها پیش شروع به نوشتن در مورد مفهوم اینترنت اشیاء کردند موضوعی که اکنون به واقعیت تبدیل شده است. بسیاری از شرکتها از اینترنت اشیاء برای افزایش کارایی زنجیرههای تأمین خود و کسب سود بیشتر در هر سال استفاده میکنند. کارشناسان بر این باورند که این فناوری تجربه خرید را به طور کلی متحول خواهد کرد.
ما قبلاً اشاره کردیم که COVID-19 گذار عظیم از خرده فروشی آفلاین به خرید اینترنتی را تسریع کرد. نادیده گرفتن این روند یک ریسک غیر ضروری است.
سال های اخیر نشان داده است که دولت ها اختیار تعطیل کردن کشورها در سراسر کره زمین را دارند و تنها کارگران ضروری را مشغول به کار نگه می دارند. با نبود مشتری، بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی ورشکست شدند. یک فروشگاه آنلاین چنین مشکلی ندارد. شما می توانید بیشتر پرسنل خود را به دورکاری اختصاص دهید و فقط افراد تحویل دهنده و تعداد کمی از اپراتورهای ربات را نگه دارید. این انتقال ممکن است پرهزینه باشد، اما بهتر است همین الان کمی هزینه کنید تا اینکه بعدا ورشکست شوید.
در گذشته، شما فقط راههای محدودی برای انتقال پیام خود به مشتری داشتید. تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای گران بوده و چندان کارآمد نبودند. دیجیتالی شدن و ظهور رسانه های اجتماعی به صنعت خرده فروشی اجازه داد تا با استفاده از تبلیغات هدفمند، وب سایت ها، مدیریت اجتماعی، چت ربات ها و موارد دیگر با مشتریان ارتباط برقرار کند. همه اینها باعث می شود استراتژی های بازاریابی موثرتر شوند.
فناوری ابری مدرن به شما امکان می دهد تا عملیات داخلی و خارجی را بهبود بخشید. مالک می تواند با استفاده از آخرین فناوری ها، کارهای روزمره را به صورت خودکار انجام دهد. این کار برنامه شما را آزاد می کند و زمان بیشتری را برای استراتژیک سازی و یافتن راه های بیشتر برای افزایش سود به شما می دهد. برخی از افراد تصمیم می گیرند وقتشان را با خانواده خود صرف کنند. به هر حال، اگر نتوانید از محصولات کار خود با نزدیکانتان لذت ببرید، چه فایده ای دارد که کسب و کاری داشته باشید؟
خرده فروشی آفلاین توانایی ایجاد جریان های درآمدی متعدد را محدود می کند. آنلاین شدن به کسب و کار این امکان را می دهد که خود را به یک جامعه محدود نکند بلکه به سطح ملی (یا حتی جهانی) برسد. آخرین فناوری ها امکان هدف قرار دادن مخاطبان مختلف با استفاده از کانال های مختلف را فراهم می کند. ما بر این باوریم که داشتن توانایی برای خطاب به افراد اضافی در سراسر جهان، دلیل اصلی آنلاین شدن است.
تقریباً هر تغییر در مدل کسب و کار ناشی از نیاز به بهبود تجربه مشتری است. احتمال بیشتری وجود دارد که یک مشتری راضی خرید بیشتری انجام دهد و دفعه بعد هم برگردد. ابزارهای دیجیتال مدرن به کسب و کارها این امکان را می دهند تا رفتار مشتریان و کارکنان خود را تجزیه و تحلیل کنند تا یک تجربه خرید با کیفیت بالا ایجاد کنند.
رباتیک در حال تبدیل شدن به جزء ضروری صنعت خرده فروشی مدرن است. رباتهای مدرن در اندازهها و شکلهای مختلفی عرضه میشوند، از ماشینهای عظیم الجثه شش فوتی با حرکت آزاد تا اسکنرهای قفسههای پیشرفته که موجودی را در والمارت بررسی میکنند. در این بخش در مورد مزایای رباتیک در فروشگاه های خرده فروشی صحبت می کنیم.
یکی از اهداف اصلی ربات ها در خرده فروشی، کسب اطلاعات در مورد رفتار مصرف کننده است. آنها از اسکنرهای قفسه اتوماتیک متصل به اینترنت اشیاء استفاده می کنند. اینترنت اشیاء (IoT) تمام فرآیندها را از تولید تا حمل و نقل و خرده فروشی در یک اکوسیستم دیجیتال واحد ترکیب می کند. اینترنت اشیاء در ترکیب با قابلیت های پیشرفته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به پیشبرد تمدن بشری به سمت انقلاب صنعتی چهارم کمک می کند.
خرده فروشان بزرگ مانند والمارت و آمازون از انواع مختلف ربات در انبارها و فروشگاه های خود استفاده می کنند. این ربات ها ساده ترین کارها مانند جابجایی مواد و نظافت را انجام می دهند. استفاده از ربات ها به آمازون اجازه داد تا تعداد کارگران را کاهش دهد و هزینه های عملیاتی را حدود 20 درصد کاهش دهد.
علاوه بر این، شرکتهای مختلف سرمایهگذاری هنگفتی روی رباتهای تحویل انجام میدهند. مکینزی میگوید که وسایل نقلیه خودران تا سال 2025، 85 درصد از تحویلها را انجام خواهند داد.
برخی از فروشگاه ها در صنعت خرده فروشی از رباتیک برای کمک به مشتریان برای دریافت اطلاعات اضافی یا پیدا کردن محصول خاصی استفاده می کنند. در سال 2016، خرده فروشی لوازم خانگی Lowe’s پروژه خود به نام LoweBot را معرفی کرد.
خلاصه تکنولوژی: مشتریان می توانند با صحبت کردن یا استفاده از صفحه لمسی این ربات را برای پیدا کردن اقلام خاص در فروشگاه فعال کنند. LoweBot قادر به پاسخگویی به برخی سوالات اساسی است که مشتریان در غیر این صورت به یک کارمند انسانی مراجعه می کردند. علاوه بر آن، ربات ردیابی موجودی را به صورت بلادرنگ انجام می دهد و اطلاعاتی را برای کمک به صاحبان مشاخص برای درک الگوهای خرید جمع آوری می کند.
کاربردهای آینده: رئیس لابهای نوآوری لویی، کایل نل، میگوید ربات آنها ارزش فوری را برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه میکند. با این حال، از زمان اولین LoweBotها پنج سال می گذرد و ما هیچ اطلاعاتی در مورد نتایج پیدا نکرده ایم. علاوه بر آن، هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه شرکت چقدر هزینه کرده است وجود ندارد. بنابراین، یک کار مهم درک بازگشت سرمایه (ROI) این ربات در یک فروشگاه خرده فروشی است.
Lowe’s تنها کسب و کاری نیست که تصمیم گرفت ربات ها را در فروش فروشگاه های آفلاین مشارکت دهد. زنجیره فروشگاههای تارگت رباتی به نام Tally را که توسط Simbe Robotics ساخته شده است، آزمایش کرد.
خلاصه تکنولوژی: Tally در مقایسه با LoweBot هدف ساده تری دارد. تنها هدف آن نظارت بر قیمت موجودی و قیمت گذاری محصولات در فروشگاه ها است. سازندگان از نرم افزار تشخیص بصری برای درک زمان خالی یا پر بودن قفسه از محصولات استفاده کرده اند. این شرکت نسخه آزمایشی این ربات را در سانفرانسیسکو راه اندازی کرد. با این حال، هیچ بروزرسانی یا نتایج منتشر شده از این آزمایش پیدا نکردیم.
کاربردهای آینده: مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Simbe Robotics بر این باورند که این ربات با ردیابی موجودی به افزایش درآمد کمک خواهد کرد.
لازم به ذکر است که هیچ داده محکمی پیدا نکردیم که نشان دهد ربات ها بر کسب و کارها تأثیر گذاشته اند. به نظر می رسد این دو پروژه بیشتر شبیه آزمایش هستند تا ابزارهای کاربردی. امیدواریم شرکت ها همچنان نتایج استفاده از ربات ها در فروشگاه های خرده فروشی را منتشر کنند.
ربات انساننمای پپر یکی از موفقترین نمونههای بهکارگیری رباتیک در صنعت خرده فروشی آفلاین است. 140 فروشگاه Softbank Mobile در ژاپن از این ربات برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. SoftBank در 12 ماه گذشته برای آوردن Pepper به بازار ایالات متحده تلاش کرده است.
خلاصه تکنولوژی: پپر در حال حاضر نمونهای نسبتاً جالب از رباتیک است که در بازار خرده فروشی استفاده میشود. شما میتوانید آن را برای تعامل با مشتریان برنامه ریزی کنید. این ربات می تواند به سوالات پاسخ دهد، مسیرها را نشان دهد و با مردم چت کند. علاوه بر این، ربات می تواند موسیقی پخش کند، برقصد، با افراد سلفی بگیرد و نورپردازی کند.
کاربردهای آینده: نمی توانیم انکار کنیم که SoftBank کار روابط عمومی فوق العاده ای انجام داده است. بازاریابان آنها موفق شدند پپر را به نمونه ای از استفاده از رباتیک در صنعت خرده فروشی تبدیل کنند. این شرکت شانس زیادی برای تبدیل پپر به پلتفرمی دارد که بسیاری از کسب و کارها آن را خریداری خواهند کرد.
با این حال، ما هیچ داده قابل اعتمادی پیدا نکردیم که ثابت کند سرمایه گذاری روی این ربات ارزش دارد. اولین فروشگاه در یک فروشگاه فناوری پالو آلتو ادعا کرد که در هفته کار با پپر، شاهد افزایش 70 درصدی بازدیدکنندگان بوده است. دومین اجرای آزمایشی در یک فروشگاه خرده فروشی سانتا مونیکا، افزایش 13 درصدی درآمد و افزایش شش برابری فروش یک محصول ویژه را گزارش کرد.
هیچ تغییر اساسی در کسب و کار رخ نداد. ما نیاز به تجزیه و تحلیل بلندمدت داریم تا ببینیم آیا پپر در درازمدت بر رفتار مشتری تأثیر می گذارد یا خیر.
در طول نوشتن این مقاله با مشکل یافتن داده های خاص در مورد بازگشت سرمایه (ROI) روبرو شدیم. با این حال، مشاغل بیشتری برای اهداف مختلف شروع به پیاده سازی ربات ها کرده اند:
جلب توجه مشتری استفاده کارآمدتر از فضای ذخیره سازی پیگیری موجودی و تجزیه و تحلیل رفتار مشتری تهیه محصولات برای مشتریان در صورت مشغول بودن تمام پرسنل انسانی از دلایل اصلی این تحول بوده اند.
ایلیا ربات(ایران دوبات) می تواند برای شما در حوزه های صنعتی، تجاری و آموزشی راه حل های رباتیک متنوعی ایجاد کند. ایران دوبات وارد کننده بازوهای رباتیک شرکت دوبات رباتیک چین است.
یکی از تخصص های ما خدمات اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) است. هدف اصلی RPA استفاده از مزایای رباتیک در صنعت خرده فروشی است.
رباتیک در خرده فروشی به استفاده از فناوری رباتیک و اتوماسیون در جنبه های مختلف صنعت خرده فروشی اشاره دارد. این موارد شامل کارهایی مانند مدیریت موجودی، پر کردن قفسه ها، کمک به مشتریان و حتی ارائه خدمات صندوق می شود. ربات های خرده فروشی می توانند باعث افزایش کارایی و کلیه تجربه خرید برای مشتریان شوند و هزینه های نیروی کار را کاهش دهند.
رباتیک در خرده فروشی مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد. این می تواند با خودکارسازی کارهای روتین مانند پر کردن مجدد قفسه ها و مدیریت موجودی، هزینه های نیروی کار را کاهش دهد و دقت موجودی را افزایش دهد. ربات ها همچنین می توانند یک تجربه جدید و جذاب درون فروشگاه برای مشتریان، مانند راهنمایی آنها به سمت محصولات یا ارائه اطلاعات، را فراهم کنند. علاوه بر این، آنها می توانند به صورت 24 ساعته کار کنند، که باعث افزایش بهره وری فروشگاه می شود. با این حال، موفقیت در اجرای رباتیک در خرده فروشی به عواملی مانند قیمت، فناوری و پذیرش مشتری بستگی دارد و ممکن است برای همه محیط های خرده فروشی مناسب نباشد.
شرکت دوبات رباتیک با بهره گیری از ربات همکار( بازوی رباتیک) سری نوا NOVA عملا حضور خود را در حوزه کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی تثبیت کرده است. یکی از کاربردهای ربات های همکار دوبات، ربات باریستا است که امکان تهیه انواع قهوه و ترکیبات آن را به شکل اتوماتیک فراهم می سازد.
منبع:
Robotics in retail industry: Use cases and advantages
کمبود نیروی کار، تولیدکنندگان را مجبور به پذیرش فناوریهای مشارکتی کرده است. بستن پیچ، کاری خستهکننده و تکراری برای انسانها است که باعث خطا میشود.بستن پیچ با ربات همکار گزینهای ایدهآل برای اتوماسیون است که میتواند انعطافپذیری و تکرارپذیری را به همراه داشته باشد. بستن پیچ با ربات همکار بستن پیچ یا ربات همکار یا بستن […]
چطور ماشین CNC خود را با ربات همکار تغذیه کنید(تغذیه ماشین سی ان سی) امروزه، تغذیه ماشین CNC یکی از ترندهای رو به رشد در تولید است. در بازاری به شدت رقابتی، تولیدکنندگان به دنبال هرگونه مزیتی هستند. بنابراین، چرا تولیدکنندگان برای انجام کارهای تغذیه ماشین به اتوماسیون رباتیک روی می آورند؟ تغذیه ماشین CNC […]
در این مقاله با نحوهی ادغام رباتیک در تولید نان از طریق ربات نانوایی آشنا میشویم و اینکه چگونه این فناوری باعث افزایش بهرهوری، ثبات و نوآوری در تولید مواد غذایی شده و عصر جدیدی را در این صنعت رقم زده است. با توجه به افزایش تقاضای مصرفکنندگان و کمبود نیروی کار در صنعت نان، […]
ایران دوبات به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت نوین ایلیا صنعت از سال 1402 فعالیت خود را آغاز کرده است و فعالیت این بخش، فروش و خدمات پس از فروش ربات های همکاریا کبات های شرکت دوبات رباتیک چین است.
دیدگاهتان را بنویسید