در عصر دیجیتال زندگی می کنیم و فناوری، زندگی ما را کاملاً متحول کرده و تقریباً در تمام جنبه ها وجود دارد. در طول سال های اخیر، فناوری رباتیک آموزشی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی، راه خود را به بخش آموزش نیز باز کرده است. رباتها که زمانی فقط شخصیتهای علمی-تخیلی بودند، جای خود را در کلاسهای درس مدارس و دبیرستانها پیدا کردهاند و تأثیر بسیار مثبتی بر یادگیری کودکان دارند. بنابراین، در زیر به ۷ مزیت رباتیک آموزشی اشاره میکنیم که مستقیماً در رشد کلی کودکان نقش دارند.
رباتیک آموزشی شامل ایجاد، برنامه ریزی، راهاندازی و کنترل ربات ها توسط دانش آموزان جوان است. این فعالیت مستلزم استفاده از تفکر منطقی و مهارت های حل مسئله، به عبارت دیگر، توسعه تفکر محاسباتی است. کودکان باید بفهمند که چگونه ربات را برای انجام وظایف خاص برنامه ریزی کنند. با رویارویی با چالشهای مختلف و غلبه بر موانع، کودکان یاد میگیرند موقعیتهایی را که با آنها مواجه میشوند تجزیه و تحلیل کنند، بهترین راهحل را در هر مورد شناسایی کنند و با نیازهای لحظه سازگار شوند. این انعطاف پذیری و توانایی استدلال، بخشی از مجموعه مهارت های اساسی است که نه تنها در مدرسه بلکه در جنبه های مختلف زندگی قابل اجرا است.
رباتیک و برنامه نویسی اغلب به عنوان رشته های “بسته” دیده می شوند که خلاقیت کودکان را محدود می کنند. با این حال، آنها در واقع اثر معکوس دارند و خلاقیت و ابتکار را از مراحل اولیه تحصیل تحریک می کنند. فرصت طراحی و سفارشی سازی ربات ها به کودکان اجازه می دهد تا خلاقیت خود را کشف کرده و با ایده های مختلف آزمایش کنند. رباتیک آموزشی به دانش آموزان جوان می آموزد که راه حل واحدی وجود ندارد و آنها می توانند راه های مختلفی برای رسیدن به نتیجه مطلوب پیدا کنند، و آنها را تشویق می کند تا تمام ایده های خود را امتحان کنند و برای دستیابی به یک هدف خاص، چالش ها را از زوایای مختلف بررسی کنند.
رباتیک آموزشی راهی مؤثر برای معرفی مفاهیم علمی و فناوری به صورت عملی و ملموس است. دانش آموزان می توانند در حین تعامل و سرگرمی با ربات ها، دانش خود را در زمینه مکانیک، الکترونیک، کد نویسی و سایر رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) افزایش دهند. این یک تجربه عملی است که به بهبود درک آنها از مفاهیم نظری کمک می کند، آنها را به شیوه ای جذاب و انگیزشی برای دانش آموزان جوان ارائه می دهد و علاقه به رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی را در آنها برمی انگیزد و باعث می شود از این تصور که این رشته ها بیش از حد پیچیده هستند، فاصله بگیرند.
پروژه های رباتیک می توانند مهارت هایی مانند کار گروهی را تقویت کنند. کودکان با همکاری برای ساخت و برنامه نویسی ربات های خود، یاد می گیرند که ارتباط برقرار کنند، همکاری داشته باشند و ایده ها را به اشتراک بگذارند. این همکاری را می توان در محیط کار به کار گرفت، جایی که توانایی کار گروهی ضروری است. علاوه بر این، این روش کار به آنها می آموزد که تمام نقاط قوت فردی خود را برای رسیدن به اهداف مشترک درک و به کار گیرند.
طراحی و برنامه نویسی ربات ها همیشه کار آسانی نیست. کودکان باید با چالش ها و موانعی روبرو شوند که برای غلبه بر آنها به زمان و تلاش نیاز دارند. این فرآیند به دانش آموزان جوان اهمیت صبر و پشتکار را می آموزد. آنها یاد می گیرند که نتایج همیشه فوری نیستند، اما با تلاش و پشتکار می توانند بر مشکلات غلبه کرده و به اهداف خود برسند.
فناوری نقش فزاینده ای در بازار کار ایفا می کند و رباتیک بخشی از تحولاتی است که بسیاری از مشاغل در حال تجربه آن هستند. معرفی رباتیک آموزشی به کودکان از سنین پایین، پایه محکمی از دانش جدید را برای آنها فراهم می کند که به آنها امکان می دهد تا در آینده با فناوری های نوظهور آشنا شده و با آنها کار کنند. مهارت هایی که آنها می توانند از طریق رباتیک، برنامه نویسی و تفکر محاسباتی به دست آورند، در بخش های رو به رشدی مورد توجه قرار دارند.
در دنیای دیجیتال، داشتن مهارت های مرتبط با فناوری ضروری است. رباتیک آموزشی به دانش آموزان جوان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را در مهارت های دیجیتالی و توانایی تعامل عملی با فناوری افزایش دهند و آنها را به جای مصرف کننده صرف محصولات فناورانه، به خالق تبدیل کنند. با کسب تجربه در ساخت و برنامه نویسی ربات ها، کودکان در کار با وسایل الکترونیکی و نرمافزار راحت تر می شوند و آنها را برای رویارویی با هر چالش تکنولوژیکی توانمندتر می سازد.
در نتیجه، رباتیک آموزشی نقشی دگرگون کننده در آموزش کودکان ایفا می کند، زیرا فراتر از آموزش مهارت های فنی، به آنها کمک می کند تا مهارت های قابل انتقال مختلفی را در هر زمینه ای مانند تفکر منطقی، حل مسئله، خلاقیت یا کار گروهی توسعه دهند و ابزار لازم برای مقابله با چالش های قرن بیست و یکم را در اختیارشان قرار دهد.
شرکت دوبات رباتیک ارائه دهنده ربات های آموزشی(بازوهای رباتیک) صنعتی و تجاری است که به وسیله ایران دوبات در ایران نمایندگی می شود، همچنین ربوتکس نماینده فروش ربات های آموزشی ایران دوبات در ایران است.
در اواخر دهه 1980، شبکههای عصبی به دلیل اختراع روشهای یادگیری کارآمد و ساختارهای شبکهای مختلف، به موضوعی رایج در حوزه یادگیری ماشین (ML) و همچنین هوش مصنوعی (AI) تبدیل شدند. شبکههای پرسپترون چندلایه آموزش دیده توسط الگوریتمهای نوع «انتشار به عقب»، نقشههای خود سازمان دهنده و شبکههای تابع پایه شعاعی چنین روشهای نوآورانهای بودند. […]
رباتیک شرکت های کوچک و متوسط (SME) فناوری اتوماسیون فرصتهای باورنکردنی برای شرکتهای کوچک و متوسط(Small & Medium Enterprises) ایجاد کرده است. رباتهای انعطافپذیر، مشارکتی و کوچکتر (کوباتها) میتوانند در طیف گستردهای از کاربردها از جمله ماشین تندینگ، جوشکاری، بستهبندی، پالتایز کردن و پیچ کردن مورد استفاده قرار گیرند. نرمافزارهای پیشرفته حتی امکان تغییر سریع […]
رباتیک در خرده فروشی همه می دانند که آمازون یک ارتش 45000 نفری از ربات های خرده فروشی دارد که جایگزین کارگران انسانی در انبارها می شوند. علاوه بر آن، این شرکت قصد دارد برای سریعتر کردن فرآیند تحویل و کاهش هزینهها، از پهپادهای هوایی استفاده کند. این مقاله به بررسی چگونگی اجرای رباتیک در […]
ایران دوبات به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت نوین ایلیا صنعت از سال 1402 فعالیت خود را آغاز کرده است و فعالیت این بخش، فروش و خدمات پس از فروش ربات های همکاریا کبات های شرکت دوبات رباتیک چین است.
دیدگاهتان را بنویسید